Séminaire Eat and Think

Deux présentations de Marianne Auffret et Hoang Nguyen au séminaire "Eat & Think" du CREM
2019-10-22_sem-igr_flyer
  • Expérience digitale et valeur de shopping en magasin physique
    Marianne Auffret (Univ Rennes, CNRS, CREM - UMR 6211, F-35000 Rennes, France)

Abstract :
Depuis le début des années 2010, la presse se fait régulièrement l’écho de difficultés rencontrées par les enseignes de distribution. Ces difficultés sont souvent spontanément attribuées au e-commerce et plus largement au développement du digital. Toutefois, cette approche concurrentielle des magasins physiques et d’Internet doit être très rapidement discutée. En particulier, la digitalisation des points de ventes constitue aujourd’hui une véritable piste de développement des magasins physiques. Nous nous interrogeons sur le fait de savoir dans quelle mesure l’usage d’outils digitaux par un consommateur peut influencer la valeur de shopping lors d’une expérience en magasin physique. L’objectif est de présenter notre projet doctoral, et les étapes que nous souhaitons mettre en oeuvre pour répondre à ces interrogations.

  • The informativeness of manager's alternative performance measures and earnings benchmarks
    Hoang Nguyen, Lenormand Gaëlle and Lionel Touchais
    (Univ Rennes, CNRS, CREM - UMR 6211, F-35000 Rennes, France)
    (Paris Nanterre University, France)

Abstract :
This study uses hand-collected data for a sample of large European companies in 2010 – 2017 period to investigate the informativeness of the alternative performance measures - APMs (or pro forma earnings) and GAAP earnings measures. Furthermore, the study reveals whether there is any change in the informativeness of APMs when a firm does not achieve certain earnings benchmarks. Panel data analyses show that APMs do have a relatively higher value relevance and a superior ability in predicting future cash flows than GAAP earnings, suggest that APMs are more informative to capital markets in comparison with GAAP counterparts. However, when firms fall short important earnings expectations, there is a significant decrease in the association of managers’ pro forma earnings adjustments with market values as well as future cash flows. Our findings suggest that APMs are less informative to capital markets with firms that fall short certain earnings benchmarks. In this situation, managers tend to report APMs information in order to achieve these important earnings targets.