2014 - Les dix ans du CREM

International Workshop on Neuroscience and Consumer Behavior (IWNM) : New Insights in Attention and Emotion Research
Graduate School of Management (IGR-IAE Rennes), Université Rennes 1
Organizer : Olivier Droulers

Programme en téléchargement

Workshop doctoral organisé par Thierry Pénard (CREM, Univ. Rennes 1) et l'équipe EIEC

Download the flyer

École thématique CNRS - COST Action IC1205 « Analyse Interdisciplinaire des Règles de Vote » July 8-12th 2014
Organized by the Center for Research in Economics and Management (CREM) and the Maison de la Recherche en Sciences Humaines (MRSH) at the University of Caen Basse-Normandy.

Sponsored by the CNRS and the COST Action IC1205 « Computational Social Choice ».
Responsables scientifiques : Vincent Merlin et Annick Laruelle.

The objective of the summer school “Interdisciplinary Analysis of Voting Rules” was to present to PhD students, post doctoral fellows and young researchers tools from political science, economics, experimental economics, game theory, computer science, mathematics, for the analysis of voting rules and electoral reforms.
There were seven three-hour courses, and several research papers presentations.
Students had the opportunity to present their own works during poster sessions.

Lire le compte-rendu en français : Lettre d’informations n°148 d’octobre 2014 de la MRSH.
Webpage on the MRSH Caen website.
Download the final program
Download the Call in French

List of courses :

Types of Electoral Systems
André Blais, Professor of Political Science, University of Montréal

Dichotomous Collective Decision Making
Annick Laruelle, Ikerbasque Research Professor in Economics, University of the Basque Country

Social Choice Theory
Hans Peters, Professor in Economics, University of Maastricht :

Complexity of Voting Systems
Piotr Faliszewski, Professor in Computer Science, AGH University, Krakow

Experiments in Voting
Jean François Laslier, Research Professor in Economics, CNRS and Paris School of Economics

Voting Rules and their Impact on Electoral Competition
Nicolas Sauger, Research Professor in Political Science, Sciences Po Paris

Districting and Gerrymandering
Andrea Scozzari, Professor of Mathematics and Operation Research, Università “Niccolò Cusano”

Papers Presentations :

EuroVotePlus, an online experiments during the 2014 European Elections
André Blais, Professor of Political Science, University of Montréal

Analyzing Mixed Voting Rules
Michel Le Breton, Toulouse School of Economics and IUF

An introduction to electronic voting, with an application to single tranferable vote
Jacques Traoré, Orange Labs

Programme en téléchargement

Vertical chains are industry structures where some firms (at the upstream level) supply other firms (at the downstream level). Imperfect competition in general prevails at both levels, and upstream and downstream firms bargain with one another. The goal of this project is to deepen our understanding of the industrial organization of vertical chains in terms of competition and bargaining to analyze its consequence on the price, variety and quality of the products offered to consumers. To reach this goal, the project combines theoretical industrial organization research with empirical and experimental approaches. Four research teams are involved in the project : CREM (Université de Rennes 1 – Université de Caen Basse Normandie - CNRS), ALISS (INRA, Ivry-sur-Seine, France), Toulouse School of Economics and DICE (Düsseldorf Institute for Competition Economics). There are about 30 participants including participants who are not members of these four teams.

Les chaînes verticales sont des structures industrielles dans lesquelles des firmes (amont) sont les fournisseurs d’autres firmes (aval). La concurrence est souvent imparfaite tant en amont qu’en aval et les firmes négocient les conditions de leurs échanges. Le but de ce projet est d’approfondir notre compréhension des mécanismes économiques à l’œuvre dans les chaînes verticales et de leurs implications en termes de prix, variété et qualité des produits et services offerts aux consommateurs. Pour atteindre cet objectif, le projet combine une approche d’économie industrielle théorique avec des approches empiriques et expérimentales. Quatre équipes de recherche sont impliquées dans ce projet (qui compte une trentaine de participants, dont certains ne sont pas membres de ces 4 équipes) : CREM (Université de Rennes 1 – Université de Caen Basse Normandie - CNRS), ALISS (INRA, Ivry-sur-Seine, France), Toulouse School of Economics et DICE (Düsseldorf Institute for Competition Economics).

Visuel IWFRSC
Site: Graduate School of Management (IGR-IAE Rennes) - University of Rennes 1, Rennes (France)
Conference chair: Dr Rozenn Perrigot
Download the program
Download the Call for Papers
Chaire Franchise et & commerce en réseau

Lundi 19 mai 2014 - INRA, UMR SMART (Salle 1)
4 allée Adolphe Bobierre, Rennes
Second workshop CREM (CNRS) - SMART LERECO (INRA) de microéconomie appliquée
Organisateurs : Laurent Denant-Boèmont et Stéphane Turolla

11 avril 2014, de 9h30 à 17h
Rencontres organisées conjointement par les laboratoires ICI (Brest), IREA (Vannes) et le CREM.
Faculté de Droit, Sciences Économiques et Gestion, Vannes.

Programme des 2èmes rencontres du 11/04/2014
Programme des 1ères rencontres du 19/04/2013